Evas sidste nat
Hvis hun skulle tie, kunne hun lige så godt lægge sig til at dø med det samme. Så hellere dø af at tale.
En ung kvinde bliver skudt i en trappeopgang i Sankt Petersborg. Sammen med den kompromisløse danske journalist Jakob Wilder var hun midt i arbejdet med en afslørende dokumentarfilm, der skulle give genlyd fra København til Kreml. Wilder ved, at han for både hendes og sandhedens skyld må gøre filmen færdig alene.
Da Wilder kommer i besiddelse af et gammelt foto, tager begivenhederne en uventet retning. Billedet er taget i Leningrad i 1972 og viser profileringseksperten Katrine Wraas mor, Eva, i selskab med tre mænd. Den ene er i dag skrupelløs forretningsmand med mere end tætte forbindelser til den russiske præsident. Den anden er siden blevet dansk energiminister. Den tredje er ukendt og står med armen om Eva.
Katrine Wraa er på dette tidspunkt suspenderet fra sit job i politiet og stadig rystet efter nyheden om, at hendes far ikke er hendes biologiske far. Nu kaster hun sig sammen med Jakob Wilder ud i den mest personlige efterforskning i sit liv. Jagten på sandheden om sine forældre. Den bliver ikke det eneste, hun finder.
"En af årets bedste krimier" P4
Kristeligt Dagblad, Johannes Møllehave i interview:
"Det er den bedste krimi jeg nogensinde har læst"
Fyens Stiftstidende:
"... stilen er sikker, og hænderne ryster ikke."
Femina: "En uhyggeligt god krimi, som du bør læse i en lænestol med et tæppe over dig og noget stærkt (her tænker jeg specifikt på sprut og ikke mænd) i hånden."
Magasinet LIV: "En rent ud sagt møgunderholdende krimi (…) Siderne vender sig selv!"
Politiken, Bo Tao Michaëlis: "Evas sidste nat" er en nordisk Ikea-krimi. Dette udsagn er faktisk ment som et solidt kompliment. Godt skruet sammen med en finish om, at historien holder vand, selv når sommeren skaber oversvømmelse på grund af klimaforandring."
Ekstrabladet, Georg Hilton: "Den mest spændende og velfortalte krimi fra parret hidtil."
Berlingske Tidende
Frederiksborg Amts Avis
Krimifan.dk